Flytende luksus.

Cruise.

Smak på ordet. Dyrt og deilig.

Jeg har mønstret på Viking Ocean Cruises nye skip Viking Sea.

Viking Sea består av 47.800 tonn stål og er nesten 230 meter lang. Det er 9 etasjer – eller dekk som vi sier om bord. 

Midt inne i skipet har de et rom fullt av snø - et snow-room. Kommer tilbake til det litt senere.

Viking Sea

Viking Ocean Cruises splitter nye skip er innom Tromsø før ferden går videre nordover. Det er samme rederiet som fløy Bergens-ordfører Trude Drevland og havnesjefen i Bergen, Inge Tangerås til Italia for å overvære sjøsettingen av Viking Star. Dåpen av skipet skjedde i Bergen 17. mai i fjor. Det er etter dette de to er siktet for grov korrupsjon. Politiet mener at det ikke er grunnlag for å sikte styreformann (rederen som han omtales i media) Torstein Hagen i saken.

Lettmatrosen og rederen. Foto: Jarle Aarbakke

Jeg møter opp på kaia på Prostneset midt i Tromsø som avtalt sammen med ordføreren og representanter fra Tromsø Havn og Tromsø Sentrum.

Den hvite skuten ligger med baugen mot sør. Leideren kommer ut av skutesiden på styrbord side.

(Styrbord betyr høyre til sjøs, og kommer av den siden styreåren var på de gamle vikingskipene.)

Det er full sikkerhetssjekk av alle som skal om bord. Både ansatte og gjester.

Vi ankommer explorer-salongen helt framme i skipet på dekk 8 via glasstrappen fra dekket under. Kremplassen for utsikt om bord. En modell av luftskipet ”Norge” står i glassmonter i salongen.

Skipet ble døpt i London i mai i år og skal seile i Skandinavia og til de Baltiske landene om sommeren og i Middelhavet om vinteren.

Servitørene står klare. Glass med bobler og noe å bite i. Dørken er teppebelagt i samme farge som kapteinsjakka. Panoramavinduene mot sør leverer utsikt i verdensklasse mot tindene på Malangshalvøya. 

Det oser explorer i salongen. Glassmontere og bord fulle av polar historie. Lyse møbler. Meter etter meter med bøker og kart fra Roald Amundsens utflukter. 

Tromsø-ordfører Aarbakke deler ut kommunens plakett og får tilbake skipets av kaptein Gulleik Svalastog fra Vinje i Telemark. Det ropes på rederiets egen fotograf for det offisielle bildet fra plakettseremonien. Det er tradisjon når de anløper ny havn for første gang. Reder Hagen fleiper om dårlige erfaringer med ordførere. Han forteller at hurtigruten Midnattssol ble bygget ved samme italienske verft som Viking Sea. Forskjellen er at hurtigruten ble betalt med tørrfisk, flirer han.

Den britiske, prisbelønnede fotografen Alasair Miller kommer løpende. Han har løpt hele veien fra Tromsdalen, sier han med småsvett panne.

Klikk.Klikk. Plakettseremoni foreviget! 

Skipet har plass til 928 gjester. De blir tatt hånd om av et mannskap på 465 personer.

Skipet sklir nord norskekysten med 15 knops fart. Ordfører Aarbakke og gjestene fra kommunen, Tromsø Sentrum og Tromsø Havn får en kjapp omvisning før de rusler til lunch med rederen og kapteinen.

Jeg rusler videre og får selskap av skipets gudmor Karine Hagen.

I hjertet av skipet ligger det store atriumet. En diger trapp kommer ned fra oven. Øverst i trappa er det en gedigen storskjerm. Det ruller ikke EM-fotball på skjermen. Det ruller bilder av Edward Munch hver aften klokka 18:00. Rederiet har en avtale med Munch-museet om bruk av Munchs verker digitalt for ”Munch edutainment”. Læring og underholdning.

En pianist tryller ut toner av Ole Bull og Grieg ved Steinway-flygelet, og blir avløst nå og da av en trio med fiolin, cello og fløyte. Ringer du til rederiet i Sydney, London, Boston eller L.A. og må vente på svar, så får du Grieg i øret som ventemusikk.

Hele skipet er holdt i en ”skandinavisk look”. Lyse møbler. Lyse vegger. Duse farger. Lyset slipper inn fra mange vinduer, og glasstaket over store deler av skipet slipper inn et fantastisk overlys.

Stolene i baren ved pianoet er dekorert med mønster fra rosemalingens Norge. De dyrker og fremmer det norske og det skandinaviske om bord, og dette toktet kaller de ”Into the midnightsun-cruise”.

Den blonde gudmoren snakker syv språk. Hun er datteren til rederen. Under dåpen på Themsen i London smalt hun en flaske Gammel Oppland inn i skutesiden. 

Karine Hagen tar meg med rundt på skipet. Vi holder oss til norsk.

Skipet har 464 lugarer, eller cabiner som vi sier om bord. Den største er på 136 kvadratmeter. Seks av dekkene om bord har lugarer, og alle lugarene er ut mot havet og med egen balkong. Vi stikker innom Owners suite på dekk 7.

Salong og spisebord, soverom og bad og vakker kunst på veggene. Det er også et  potent vinskap i salongen og en liten badstue med panoramautsikt rett ut mot horisonten. Her kan man sitte og svette mens snødekte tinder og møtende skip sklir forbi. Eller som Karine gjorde det – satt i nettoen og tittet på oljeplattformene litt lenger sør i landet.

Skipets kjøkken kunne sikkert fortjent en egen blogg. Det er omtrent 100 personer som sørger for maten rundt om på de forskjellige restaurantene om bord. I den store restauranten bespises 450 gjester.

All maten er inkludert i prisen, men det finnes et unntak. På ”The Kitchen table” kan gjestene booke seg plass. De være med i land og handle lokale råvarer. De får være med kjøkkensjefen for å  tilberede maten selv, og ironisk nok - de må betale ekstra for å lage maten sin selv.

Skipet han verken casino eller spillehaller om bord. Heller ikke så mange butikker. Det kan virke som de heller har satset på god stemning, avslapping, restauranter og barer. Og spa.

Amerikanske Ron med frue kom om bord i London. De skryter hemningsløst av både skipet og turen. Beautiful og fantastic på ut- og innpust. Kun noen detaljer i det nye skipet kan strammes opp litt, sier Ron. Veldig galt kan det ikke være. Paret har allerede booket en ny tur i år og nok en tur til neste år.

I skipets ”LIV Nordic Spa & Fitness” føler man seg eksklusiv. Det er dempet belysning inne ved de to bassengene, og det bobler i dem begge.

Etter å ha fått varmen i seg kan man kjøle seg ned i ”The Snow Room” – en liten hule fylt med snø. En badstue med motsatt fortegn. På min vakt drev de med avtining, og det var like greit. Har vært i snøen før.

Etter både varmt og kaldt kan man la verden suse forbi mens man henter seg inn i de luksuriøse slumresengene – alt til dempet taffelmusikk, og alt gratis. Det eneste som koster ekstra er massasje i ett av skipets åtte massasjerom.

Vegg i vegg med spaavdelingen ligger treningssenteret og skipets hårsalong. Lyst og lekkert med marmor på alle flater, lyst tre på skap, skuffer og dekket. Det dufter fra friske blomster. I behagelige skinnstoler kan fruene får fikset hår og negler for aftenen.

Min reise ombord går opp trapper og ned trapper. Ute på dekk 2 kan du løpe fire runder og notere deg for en engelsk mile. På toppen kan du trimme på skipets utendørs ”Gym & Yoga”, eller du kan gå en liten runde golf på den trange kunstgressgreenen.

På kvelden er det tid for underholdning i ”The Star Theater”.

Det ligger puter med filmstjerne-portretter på de fleste sitteplassene.

Det fleipes med at da ser det fullt ut fra scenen, selv om det skulle være litt glissent på radene.

Gudmor Karine har med seg bikkja si, Finse, som "blindpassasjer". Men det er hemmelig!

- Hvis gjestene får vite om hunden skal bare de også ha med kjæledyrene sine, flirer hun.

Ved skipets pool ligger Elisabeth Olsen Zeilor fra Florida og leser Leonard Bernsteins "Wonderful Times". Med norske aner blir vi fort kjentfolk, som hun kaller oss.

Her er det solsenger og små salonger og masse vinduer, og et tak som kan slides til side om været tillater det. Damen fra Florida nyter utsikten mot Dalen og lurer på hvor man får kjøpt brunost. Smaken på geitost fikk hun i ”Mamsen`s”. 

Den lille kafeen er oppkalt etter gudmorens bestemor, og på ”Mamsen`s” serveres nordisk husmannskost i lekre danderinger.

Mest pop er Mamsen´s vafler med brunost. Du får også smørbrød med reker eller laks, eplekake, suksessterte, fyrstekake og andre tradisjonelle norske småkaker.

På herretoalettene kvitrer småfugler ut av høyttalerne. Det er lyst, rent og lekkert. Under vasken er det vikingeutskjæringer i tre. Vil tippe fuglene kvitrer på dametoalettet også.

På vandringen dukker det opp noen butikker. Det er ikke så mange av dem. Jeg teller tre stykker, og alle ligger diskret til. Litt luksusartikler, litt norske strikketgensere og noen suvenirer og troll. Og ostehøvelen, selvsagt. 

Over alt rundt om på skipet går vi gjennom barer og restauranter, små salonger med velfylte bokhyller og vakker kunst på veggene. Til og med en original Munch.

Hva koster så en runde i dette moderne vikingeskipet?

- Snittprisen ligger på rundt 6.500 dollar (ca. 55.000,- norske kroner) for et cruise på 12-14 dager, forteller Karine. - Vi er stolte av å seile under norsk flagg, smiler den blonde. Hun forteller om norske ansatte i alle nøkkelposisjoner om bord.

Viking Ocean Cruises har 5000 ansatte og omsetter for rundt 2 milliarder dollar i året. Hovedkontorene ligger i Los Angeles og Basel i Sveits. Selskapet drifter 65 elvebåter, og jeg snakker ikke om slike som suser opp i Alta- og Reisaelva. Båtene seiler på de store elvene rundt om i hele verden. Du kan oppleve Nilen i Egypt minutt for minutt, Rhinen i Tyskland og Elbe i Tsjekkia. Eller hva med å seile fra St. Petersburg til Moskva eller på Mekongfloden i Asia?

Gjestene har fått sin dose Tromsø og er på vei inn i skipet igjen. Det er tid for å mønstre av.

Ordfører Aarbakke tar høflig farvel med rederen og kapteinen. Resten av det lille Tromsø-følget gjør det samme. 

Det ble et kort cruise, men utsikten over Tromsø var som alltid - helt i verdensklasse.

Matrosen mønstrer av.

Del med dine venner