Roger har byens største mellom beina.

Om en uke fyller Tromsø-gutten Roger Michalsen 60.

Gaven til seg selv ble en Harley-Davidson Ultra Limited.  

Roger har kjørt motorsykkel siden han var 18. Dette er hans femte Harley-Davidson. Prislappen denne gangen ble nesten 500.000 kroner.

Er det full 60-årskrise?

Roger flirer. - Nei, det er når du kjøper en Ferrari at det er krise. Dette er pur 60-årsglede!

Tromsøs feteste Harley står og glinser rett innenfor døra hos HD-forhandleren. SOLGT-skiltet henger foran vindskjermen. Den koster 395.000 kroner originalt, men da er den helt "ribbet" – i den grad en slik bike kan kalles ribbet. Etter at man har ”pimpet” den opp med litt ekstrautstyr her og der ender den fort opp på en liten halvmillion. Det er Jørgen Hagerup hos Tromsø Motor AS på Skattøra som har stått for salget av sykkelen.

Ultra Limited Low med revers.

- Dette er Harleys ´største touring-sykkel, forteller Jørgen. Den har topp- og sidekofferter bak og integrert kåpe foran. Vindskjermen kan justeres med egen ventil, og det er selvsagt et fett stereoanlegg om bord, sier Jørgen. Sykkelen har også navigasjonssystem. Og når det er lite bensin på tanken viser displayet hvor langt det er til nærmeste bensinstasjon, og hvor den er.

Nummer FC 9000. Hvordan får man det til?

- Jeg så det begynte å nærme seg registreringsnummer 9000. Det skiltet måtte til byen!, sier selger-Jørgen. Er man fra 9000-byen, så er man fra 9000-byen, flirer Jørgen. Roger, på vei på jomfrutur til Andenes for å stelle litt på besteforeldrenes grav, bare flirer. – Jeg trives best i 80-90 km/t på landeveien, sier Roger. Når jeg kjører blir det gjerne lange turer. Gjerne til Stockholm. Det er som meditasjon, sier han. Jeg konser på å kjøre. Skattefogden og alle andre får fred. Jeg kobler ut alt annet når jeg kjører. Det er som et ”nytt hode” som kommer ut av hjelmen, smiler Roger.

Lyden av HD.

På denne sykkelen er eksosanlegget oppgradert til ”Dr. Jekyll & Mr. Hyde”. Man kan justere ned det voldsomme bråket vi kjenner fra Harley-Davidson. Lav lyd i nabolaget, og høy lyd når man skal vise seg fram i bygatene. Bare eksosanlegget koster knappe 30.000 kroner montert, men forskjellen er utrolig.

– Her kan man velge om man ønsker å bli hørt før man blir sett, eller om man vil ha en dempet lyd når man kjører, forteller Jørgen. Særlig på lange turer er det godt å skru ned lyden, sier han. Det blir ganske slitsomt i hodet når det dunker mil etter mil.

Harley-følelsen.

Sykkelen har intercom slik at fører og passasjer kan kommuniser under kjøring, og cruiskontrollen er det bare å kicke inn når du kommer passe fartsblind inn i 60-sonen. Skulle de 414 kiloene (med full tank) bikke over er det litt hjelp å hente i veltebøylene.

Roger sin utgave har en litt lavere sal og har litt smalere håndtak for de med litt mindre rekkevidde, men du får den også i en ”større” utgave. Harley er jo ikke det merket som har mest gadgets om bord. – De har kommet seg utstyrsmessig, men de som kjøper Harley gjør ikke det for ekstrautstyret. De kjøper seg Harley-følelsen.

Er dette en slags penisforlenger?

Du, jeg har fem unger, smeller det fra Roger. Det er så mange Harley´er at ingen snur seg lengre. Selv ikke etter denne med 1700 kubikk og 89 hestekrefter, flirer han.

Roger har valgt seg en todelt fagre på biken. Amber Whisky øverst. Sort nederst. En smal rød stripe splitter fargene.

Hva med damene?

- Flere jenter har tatt tak i styret, og flere og flere par kjøper hver sin sykkel, sier Jørgen. Salget så langt i år har vært veldig hyggelig. Vi har sendt 27 Harley-Davidson og 24 BMW´er ut døra så langt i år. Over all forventning, smiler Jørgen.

På landsbasis selges det rundt 600 HD i året. I tillegg kommer bruktsalget. Pr. 2013 rullet det 19.000 Harley-Davidson i Norge. Nå er nok tallet langt over 20.000.

Roger tripper. Det er på tide å rulle sørover.

 

Del med dine venner