Overblikk over nye havneterminalen.

I all stillhet vokser den nye havneterminalen på Prostneset fram.

Der gravejournalistene går i dybden velger jeg det motsatte. Jeg satser på overblikk. Derfor klatret jeg opp i en av heisekranene på Prostneset for å få oversikt over byens nye havneterminal.

Illustrasjon: Space Group company AS

 

 

11.700 kvadratmeter 

Prosjektleder i Bjørn Bygg AS, Morten Andreassen tar meg med opp i høyden. – Vi skal være ferdige i februar 2018, forteller Morten, og vi er i rute med alle 11.700 kvadratmeterne. Taket håper vi er på plass ved årsskiftet, smiler han bak de gule vernebrillene.

 

11 meter høyt

Prosjektet er i betongfasen nå. – Mer enn 2000 kubikkmeter er plass-støpt.  I tillegg kommer en god del betong prefabrikkert. Vi bruker også bubbledeck i betongen. Disse ”kanonkulene” bygger lite i høyden. Vi prøver å holde høyden lav i forhold til utsikt mot sjøen fra byen, forklarer Morten. Terminaldelen blir ca. 11 meter høyt i to etasjer. Mot nord kommer et lite ”tårn” i tre etasjer. Her blir høyden 12-13 meter, forteller Morten.

Bussterminalen. Illustarsjon: Space Group company AS.           Til høyre slik det ser ut i dag.

 

Sømløs flyt

- I første etasje kommer det godslager og bussterminal, sier Morten og peker ned fra toppen av krana. I tillegg skal Trygg Vakt inn nede på hjørnet, sier han. Andre etasje får passasjerterminal, kiosker, butikker og kafé. Visit Tromsø skal også ha kontoret sitt der. Årlig reiser rundt 1 million passasjerer over Prostneset. Bygget er utformet for en sømløs flyt av passasjerer mellom langdistansebusser, hurtigbåter og hurtigruter. 

Glass og betong

Det blir mye glass i fasaden i fronten opp mot byen, og i hele passasjerdelen av bygget. Mot sjøen blir det betongfasade. Gata som kommer ned fra Quality Hotel Saga og forbi Odd Berg-bygget blir forlenget og gå skrått inn på taket til terminalen. Der kommer det snuplass og avstigning for taxi. Havneterminalen blir et snøfritt område av byen.

Snøfritt

– Fjernvarme i kaia og i terminaldelen vil gjøre området snøfritt, sier Morten. På kaisiden vil Hurtigruten (og andre passasjerbåter) få egen ankomst med et bygg med heis, trapp og rulletrapp rett inn i plan 2. Passasjerene skal slippe å snirkle seg mellom trucker og gods.

Arkitekt og kontrakt

Bjørn Bygg AS har kontrakt med Tromsø Havn pålydende 382 millioner kroner for prosjektet. I tillegg kommer det såkalte Amundsenbygget nordvest på tomta, men her er ikke kontrakt undertegnet.

– Det bør skje snart om det bygget også skal rekke åpningen, smiler prosjektlederen lurt. Det er Space Group som er arkitekt og har stått for utformingen av Prostneset .

Illustrasjon: Space Group company AS.

 

Del med dine venner