Varselmelding

ResponsiveMultiLevelMenu (codrops) style requires jQuery library version 1.7 or higher, but you have opted to provide your own library. Please ensure you have the proper version of jQuery included. (note: this is not an error)

Overblikk over nye havneterminalen.

I all stillhet vokser den nye havneterminalen på Prostneset fram.

Der gravejournalistene går i dybden velger jeg det motsatte. Jeg satser på overblikk. Derfor klatret jeg opp i en av heisekranene på Prostneset for å få oversikt over byens nye havneterminal.

Illustrasjon: Space Group company AS

 

 

11.700 kvadratmeter 

Prosjektleder i Bjørn Bygg AS, Morten Andreassen tar meg med opp i høyden. – Vi skal være ferdige i februar 2018, forteller Morten, og vi er i rute med alle 11.700 kvadratmeterne. Taket håper vi er på plass ved årsskiftet, smiler han bak de gule vernebrillene.

 

11 meter høyt

Prosjektet er i betongfasen nå. – Mer enn 2000 kubikkmeter er plass-støpt.  I tillegg kommer en god del betong prefabrikkert. Vi bruker også bubbledeck i betongen. Disse ”kanonkulene” bygger lite i høyden. Vi prøver å holde høyden lav i forhold til utsikt mot sjøen fra byen, forklarer Morten. Terminaldelen blir ca. 11 meter høyt i to etasjer. Mot nord kommer et lite ”tårn” i tre etasjer. Her blir høyden 12-13 meter, forteller Morten.

Bussterminalen. Illustarsjon: Space Group company AS.           Til høyre slik det ser ut i dag.

 

Sømløs flyt

- I første etasje kommer det godslager og bussterminal, sier Morten og peker ned fra toppen av krana. I tillegg skal Trygg Vakt inn nede på hjørnet, sier han. Andre etasje får passasjerterminal, kiosker, butikker og kafé. Visit Tromsø skal også ha kontoret sitt der. Årlig reiser rundt 1 million passasjerer over Prostneset. Bygget er utformet for en sømløs flyt av passasjerer mellom langdistansebusser, hurtigbåter og hurtigruter. 

Glass og betong

Det blir mye glass i fasaden i fronten opp mot byen, og i hele passasjerdelen av bygget. Mot sjøen blir det betongfasade. Gata som kommer ned fra Quality Hotel Saga og forbi Odd Berg-bygget blir forlenget og gå skrått inn på taket til terminalen. Der kommer det snuplass og avstigning for taxi. Havneterminalen blir et snøfritt område av byen.

Snøfritt

– Fjernvarme i kaia og i terminaldelen vil gjøre området snøfritt, sier Morten. På kaisiden vil Hurtigruten (og andre passasjerbåter) få egen ankomst med et bygg med heis, trapp og rulletrapp rett inn i plan 2. Passasjerene skal slippe å snirkle seg mellom trucker og gods.

Arkitekt og kontrakt

Bjørn Bygg AS har kontrakt med Tromsø Havn pålydende 382 millioner kroner for prosjektet. I tillegg kommer det såkalte Amundsenbygget nordvest på tomta, men her er ikke kontrakt undertegnet.

– Det bør skje snart om det bygget også skal rekke åpningen, smiler prosjektlederen lurt. Det er Space Group som er arkitekt og har stått for utformingen av Prostneset .

Illustrasjon: Space Group company AS.

 

Del med dine venner