Himmelsk! Rett og slett himmelsk!

Fest setebeltet! Check

Ta på hodetelefonenen. Check

R44 snurrer i gang rotoren. Check

Klarering fra flytårnet. Check

Vi er i lufta.

Kaldfjorden med bebyggelse og kaianlegg sklir forbi under oss på vei utover mot storhavet.

Jeg har fått et tilbud man ikke sier nei til.

- Hei. Det er helikopterpilot Lasse Boberg. Vil du være med på tur? Jeg skal ut på oppdrag med feltingeniør Bjørn T. Ingebrigtsen i Site Service, avd. Tromsø, sier piloten i Helitrans.

Maskinen har plass til tre personer. De har vært snille med meg og gitt meg kontoret framme til venstre med panoramautsikt.

Maskinen vi sitter i har plass til tre personer. Vi flyr over Sandnessundbrua ved Langnes og sikter oss inn på Kaldfjorden. Sola er fortsatt under horisonten, men vi ser tydelig av det gule lyset i sør at det nærmer seg soldagen.

Ersfjorden gjør seg lekker i rosa og blått, men vi knekker av mot nord og ut Kaldfjorden.

- Jeg flyr både linjebefaring, fotooppdrag, sightseeing med turister og passasjertransport, forteller pilot og eier av R44-maskinen, forteller Lasse.

Vi er på vei til et oppdrag jeg ikke kan si så mye om. Vi skal på yttersia av Tromsø for sjekk av telenettene vi har gjort oss helt avhengige av.

På vei ut Kaldfjoreden ser vi at det er mye sild. Vi ser ikke silda. Men vi ser fiskebåter med masse fulg rundt seg, og masse hval. Sikre tegn på at det er liv under overflaten også.

- Jeg skal sjekke om alt står bra til med mast og antenner, og det er det jeg kan si, forteller Ingebrigtsen. Vi bytter datakort i basestasjoner for flere nettleverandører, og vi kjører kvalitets- og dekningsmålinger i nettene, sier han. Stort mer kan han ikke si. Kunden hans ønsker det slik.

Vengsøya til venstre bak i bildet kommer i mot oss i det vi passerer Skulsfjord inne på høyre hånd.
I sør har lyset begynt å leke med oss, og det skal bli mer av det på hjemturen.

- Vi bruker både snøscooter og ATV for å komme oss fram, men ofte lønner det seg å bruke helikopter, forteller Ingebrigtsen.

På vinteren er det ofte ising som er problemet, og er det feil på nettet så må de ut og fikse.

- Vi har en rettetid på fire timer, så helikopter er som oftest raskeste veien til løsning på problemet, forklarer ingeniøren fra Site Service, avd. Tromsø.

- Helikopteret er av typen R44, og jeg er avhengig av sikt for å kunne fly, sier Lasse. Marsfarten vi holder er 110 knop, og maskinen har en løftekapasitet på 350 kg.

Vi nærmer og Musvær ute i havgapet. To brødre driver gårdsbruk her ute i havet, og ære være dem for det!
Gåsvær med kirka og kirkegården kommer oss i mot, men vi flyr heldigvis forbi med god margin. Hvite sandstrender i rå natur. Vakrere blir det ikke. Ringvassøya bak til høyre.

Ved behov kan dørene på helikopteret enkelt hektes av. Praktisk for fotografer, men akkurat i dag holder vi oss inne bak lukkede dører. Det er årets kaldeste dag.

Herfra skal jeg ikke trøtte dere med flere ord, men rett og slett la bildene ta pusten fra dere. 

Vi svever over Rebbenesøya mens Sandøya og Sørfugløya nærmer seg bak til venstre i bildet. Hvem trenger Lofoten eller den greske skjærgården med slike fjell og strender.
Mot sør begynner lyset virkelig å få fram fargespillet vi har blitt overøst med den siste tiden. Håja med formasjon som Ishavskatedralen soler seg i bakgrunnen foran Senja helt i sør. I fronten til vesnstre en av toppene over Tromvika/Rekvika.
Høklefjordvannet på Rebbenesøya kan ikke annet enn å sole seg i glansen.
I Sørfjorden innerst i Kifjorden ligger et par fjordfiskere og jakter på silda. Det er ikke så nøye med fangsten under slike lysforhold, tenker jeg. Tipper fiskerne tenker på en annen måte. Men utrolig vakkert er det.
Vi er på tur tilbake til Tromsø. Lyset blir bare mer og mer vilt. Tromsdalstinden strekker seg litt ekstra over de andre toppene i sør. Og lyset blir bare villere og villere.
Blikk stille i en rosa Kvaløyvåg. Kvalsundet smyger seg mellom Kvaløya til høyre i bildet og Ringvassøya til venstre. Helt bakerst skimter man fastlandet.
Tromsøya kommer stadig nærmere. I sør ser man gull-lyset fra sola som jobber seg sakte men sikkert opp over horisonten.
Tromsø Lufthavn Langnes ligger klar i enden av Sandnessundbrua og venter på oss, men vi er ikke helt klare for landing ennå.
Vi unner oss en tur over selveste byen med stor B - Tromsø. Tromsøsundet speiler seg i det oransje lyset. Nordgående hurtigrute kommer inn fra sør -  i rute som vanlig. Her har vi det helt gull for tiden.

(En kompis, Terje Johnsen driver og brygger øl i sitt lille microbryggeri. Dagen etter denne turen kom han med et nytt øl...)

Del med dine venner