Her er NYE Fjellheisen.

Klart for kjøring?

Klart for kjøring!

Det er klart for byens beste utsikt igjen.

Lydløst drar det nye maskineriet gondolen opp langs fjellsiden i Tromsdalen. 7 meter i sekundet. Jeg har fått være med på en testtur med den nye Fjellheisen i Tromsø.

- Lørdag formiddag er det endelig åpning! Snorklipping, korpsmusikk, skuespilleri og rømmegrøt. Dette er et løft for byen, sier Guttorm Jakobsen i Fjellheisen. En gave til byen.  Og det er gratis parkering denne åpningshelga.

Fra denne brakke ved nedre stasjon har prosjektleder for byggherren, Guttorm Jakobsen i Skips AS Nordfisk (t.v) og prosjektleder Ingvald T. Tharaldsen i WSP Norge AS styrt prosjektet med å renovere den gamle heisen. WSP (tidligere Faveo) har fulgt prosjektet siden 2012.

 

 Klar for 50 nye år.

Den gamle gondolen fra 60-tallet.

- Den forrige utgaven av Fjellheisen har holdt det gående i 50 år. Den var som en gammel VW boble. Nå er det mer som en Tesla, smiler de to herrer.

- Nå er vi rigget og klare for femti nye år, smiler Guttorm. Byggekostnadene for nye Fjellheisen ender opp på rundt 65 millioner. Vi sprakk med 11 %, sier han.

Det er økningen i vinterturismen som har gjort denne oppgraderingen mulig, forklarer Guttorm. I fjor hadde vi 10.000 passasjerer i snitt i vintermånedene. Nordlysturismen står for 20 % av omsetningen, og vi forventer en økning i antall vinterturister til Tromsø etter dette løftet, sier han.

Billettluka er som før, men styring av anlegget er helt moderne. De gamle drivhjulene er skiftet ut og tyngre lodd sørger for motvekten.

De to herrer har jobbet tett med prosjektet med å utbedre Fjellheisen i Tromsø til 2016-standard.

Kabinene er helt nye og spekket med elektronikk. Her kan man lese av alt man har behov for.

- Vi har hatt god samhandling, og Guttorm har gjort en manns jobb, skryter den erfarne finnmarkingen som har levert flere store prosjekter tidligere. Guttorm har sørget for at vi har fått dette i havn, sier Ingvald.

- Uten Ingvald hadde ikke dette gått, repliserer Guttorm.

Først et lite tilbakeblikk til 2012.

Fjellheisen fikk driftsstans. Det var havari på bæretauene. Det var tre muligheter. Legge ned, flikke videre på den 50 år gamle heisen eller bytte ut banen.

– Vi valgte å lage nytt, sier Guttorm. En handlingsplan ble lagt fram for styret, og kontrakt ble inngått med Doppelmayr/Garaventa fra Sveits.

Her kommer du ut på øvre stasjon. Nytt dekke på gulvet, sluse for passasjerer som kommer opp eller skal ned og inngang til handikappheisen er de nytt på perrongen.

Over 7 måneder.

- Arbeidene med heisen ble startet i august 2015. Heisen ble stoppet 1. september. I oktober fikk vi problemer med grunnforholdene, sier Guttorm. Vi måtte mye dypere i fjellet for å forankre bygget enn tidligere, forteller Ingvald. Først seks meter ned til fjellet. Så nye ti meter ned i fjellet for å forankre stagene til toppstasjonen, forklarer han.

- På den nedre stasjonen måtte vi ”bygge” fjell for ny fundamentering, forklarer Ingvald. Det var her en av årsakene til sprekken på 11 % i byggebudsjettet kom. Røstad Maskin kom inn og gjorde manns jobb med dette.

En enorm stålkonstruksjon på 12 tonn er det første som møter deg når du ankommer toppstasjonen.
Prosjektleder Guttorm Jakobsen er ute og sjekker utsikten fra de enorme stålkonstruksjonene oppe under taket hvor gondolene sluses inn.

 

Enorme dimensjoner på stålet sørger for sikkerheten.

Nedre stasjon.

1. desember gikk sveitserne fra Doppelmayr i gang med å installere sine konstruksjoner og maskinerier.

Nytt maskinere skal sørge for stabil drift.

- De har levert ny maskin til heisen. Det er egentlig tre maskiner. Hvis den første får problemer tar den andre over. Skulle det skje at begge er ute av funksjon, eller ved strømbrudd kan vi få folk ned med den tredje maskinen, forklarer Guttorm. Nøddriften er dieseldrevet. I tillegg er alt av wire, trekktau og drivhjul skiftet ut. Alle hjulene som wirene løper på er nye. Det er nye og tyngre lodd også, forklarer Guttorm.

Full overvåking av anlegget via kontrollrommet nede.

Inne i billettluka er det flere dataskjermer som overvåker det hele. Bilder av hele anlegget kontrolleres fra denne pulten. Her styres gondolene med et museklikk. Man vil kjenne seg igjen når man kommer inn i heisbygget. Det er omtrent som tidligere. Det er bak, under og over det er gjort forandringer, sier prosjektlederne.

Inne i gondolene er det luftig og fint. Store glassflater sørger for at alle passasjerene får god utsikt.

Øvre stasjon.

Oppe på perrongen hvor gondolene kommer inn er det lagt nytt dekke. Nye sluser for folk som skal opp eller ned er montert. I tillegg har de bygget heis for bevegelseshemmede. Den går rett opp i et heishus midt på terrassen oppe på toppen.

Balkongen ute på toppen har doblet størrelsen i forholdt til den gamle. Det skrå taket ytterst er løftet og blitt til en del av terrassen. Heishuset er plassert midt på.

- Terrassen er utvidet fra rundt 120 kvadratmeter til nå rundt 240 kvadratmeter, forklarer Ingvald.

- Ny kikkert skal også på plass. Her kan man nyte den fulle oversikten over Tromsø og omlandet, smiler Guttorm.

- Vi måtte løfte det gamle skråtaket for å få plass til de nye ståldragerne på toppen. Totalt 12 tonn med stål sørger for at gondolene sklir fint inn mot perrongen.

Rekkverket på sideveggene mot nord og sør oppe på terrassen har fått spiler tett i tett, og på rekkverket i fronten ut mot byen blir det glass. Denne glassveggen er av 2 centimeter tykt panserglass og er vinklet skrått utover. Her kan du henge utover i  ”løse lufta”, sier Guttorm. De som har høydeskrekk kan ta stoppe et skritt tidligere, flirer han.

Fra ytterst på balkongen kan man følge gondolene helt inn.

Selve heishuset er bygget av kebony – en varmebehandlet furu. Det skal være vedlikeholdsfritt.

Dette er det nye synet vi må venne oss til borte i fjellsiden i Tromsdalen. Jeg tenker det blir enkelt.

– Så slipper vi å henge i stigen med malingsbøtta, flirer Guttorm. Veggene i bygget har fått smale vinduer opp langs veggen og i toppen. Lyset slipper fint inn på perrongen.

- Alt er prøvd og testet, og Jernbaneverket har godkjent arbeidene som er gjennomført, smiler de. - Nå gleder vi oss til å komme i normal drift igjen, sier Guttorm.

I restauranten på toppstasjonen er det omtrent som det var før arbeidene startet.

- Restauranten ble malt opp og det ble kjøpt nye møbler for et års tid siden, sier Guttorm. Vi har ikke penger til å gjøre mer med det i denne runden. Men kjøkkenet er revet, nye rør er lagt og vi er klare for nye gjester og nye selskap på toppen.

Nye kabiner.

- Kabinene er nye, og det er nok det folk flest vil legge merke til av forandring. Også de er full av ny teknologi, forteller herrene.

- Gondolene reiser opp og ned i en fart på 4 meter pr. sekund. Når vi har mye folk og kø kan vi øke farten til 7 meter pr. sekund. Da rekker vi cirka 400 passasjerer pr. time, forklarer prosjektlederne. Både fargene og selen og isbjørnen på gondolene er beholdt. Selen på den gule og isbjørnen på den røde. Det er store vindusflater som gjør ferden til en luftig og spektakulær opplevelse. Utsikten er, som alle Tromsøværinger vet, verdens beste.

Fjellheisen har levd av å levere utsikt til byens folk og tilreisende i 50 år. Nå er de klar for de neste 50.

Kabinene tar samme antall passasjerer som tidligere – 28 personer inkl. heisføreren.

Gondolene er fylt med elektronikk. Inne på det digitale panelet i kabinen kan man lese av det meste. Vindstyrke og temperatur. Bremsesystemene kan styres herfra. Vekten på gondolen kan leses. Vi har interntelefon i tillegg til den gode, gamle walkie talkie, forteller Guttorm.

Isbjørnen på vei inn i stasjonen oppe på toppen sett fra balkongen.

I løpet av våren og sommeren vil de rydde og freshe opp uteområdene både oppe og nede.

- Rydding og maling tar vi når snøen er borte, forteller de.

 

Gode hjelpere.

De to prosjektlederne ønsker å benytte anledningen til å skryte litt av partnere som har vært involvert i prosjektet. Kommunen har vært eksepsjonell, og det at vi fikk brukstillatelse i løpet av en dag gjorde at vi faktisk kan åpne nå til helga.

Sparebank1 Nord-Norge fortjener også en stor takk. De har vært veldig fleksible i forhold til finansieringen. Også alle involverte parter – både kontraktspartnere og egne ansatte har vært eksepsjonelle i byggeperioden.

Innovasjon Norge har bidratt bl.a. til heisen for bevegelseshemmede i tillegg til satsingen de har på turisme. Jernbanetilsynet har også brukt minimalt med tid på å godkjenne anlegget.

Lørdag er det klart for kjøring!

Møteplass for gondolene midt mellom oppe og nede som tidligere.

 

FunFacts:

Betongforbruk: 200 kubikkmeter/480.000 kg

Armeringer: ca. 20 tonn

Drivhjulene er 1/3 mindre enn de gamle

Wire: Bærewire – 4 cm  Trekktau – 2,3 cm

Lengde på turen: 747 meter

Høydemeter fra nede til oppe: 359 meter

Fart på kabinen: 4 meter pr. sek. (maxfart 7 m/s)

Det har vært i snitt 15 personer i arbeide med nyheisen. 25 stykker på det meste.

Lodd: Nedre stasjon til sammen 96 tonn. (20 tonn mer enn tidligere)

Det tyngste løftet med krana på toppen: 2,4 tonn ståldrager

Totalvekt stålkonstruksjoner: 24 tonn (12 oppe og 12 nede)

For dem som ønsker å mimre. Slik så det ut før ombyggingen av toppstasjonen. Den ytterste delen av bygget er løftet opp i vater og gjør at tumleplassen på toppen har doblet sitt areal. I tillegg har det kommet et heishus midt på balkongen. Nye materialer og nye vinduer har det også kommet i ombyggingen.

 

Del med dine venner