Tromsø-januar fra A-Å

Det har gått to måneder siden vi feiret overgangen til 2016. Da er det på sin plass med et lite tilbakeblikk på årets første måned. Her kommer januar.

1. januar. Årets første dag bar bud om hva vi hadde i vente. Rosa lys fra under horisonten i sør vekket meg opp fra bakrus og raketter. Og det skulle bli mer farger. masse mer.

2. januar 2016. Oppføring av blokka i Mellomveien 37 i Tromsø går sin gang på nyåret. Dety blir tett, men naboene til blokka har fått det som de ble lovet. De beholder mye av utsikten de hadde fra før, og de får parkering i kjlleren av boligblokka. Men de står tett i tett.

2. januar. Klokke 13:00 ankommer jeg sydspissen av Tromsøya. Sør for Telegrafbukta ligger byens "ukjente" perle. Her er det nesten ikke et menneske å se, selv på de fineste dagene. Det er kanskje ikke helt sant. Etter at kommunen oppgraderte stien rundt sørøya har det blitt flere som rusler rundt her. Men utsikten mor sør er helt upåklagelig, og i mørketiden er det ganske mørkt her borte. Og på fine somerdager er det ingen plass hvor det er fredeligere å ligge med en god bok. Denne andre dagen i det nye året er intet unntak. Lyset og utsikten gjør at man gleder seg til fortsettelsen.

2. januar. Nå har klokka blitt halv 2 og sola sniker sine stråler inn på Blåmannen på Kvaløya. Det er kanskje ikke strålene, for sola er fortsatt tre uker unna soldagen, men bare skinnet fra sola varmer.

3. januar. I natt fikk jeg en sms fra en svensk kokk. "Har du lyst å være med å leie en båt. I morgen. fra Kvaløyvågen". Klokka 10 var vi på vei ut Kvaløyvågen i nyleiet båt fra Maribell sjøbuer. Om du ikke har vært ute i bår sammen med hvalene ennå, og  vi er så heldige at de kommer tilbake til neste vinter. Just do it!!!

4. januar. Dette blir bare villere og villere. Klokka litt før elleve denne mandags morgen tar jeg på nytt turen mot lyset i sør. Sollyset speiler seg i husene langs Mellomveien, og vinduene i "nye" Nyløkken sikrer seg sin part.

4. januar. Jeg holder meg på sør-Tromsøya litt til. Tromsøværingen er tilbake på jobb, og det er lite folk å  se. Men julestjerner i solnedgang, og en liten sjøsprøyt i motlys er hyggelig selskap denne formiddagen.

6. januar. Morramånen i sør. Tenk å våkne til noe slikt. Selv om man er trøtt som en dupp. Fullmåne er fullmåne, men noen ganger holder det med en liten sigd for meg.

6. januar. Denne onsdagen leveres lys og farger slik at folk sørpå lurer på om dette er rett. Om det er dette vi kaller mørketid. Ved totiden på ettermiddagen sniker jeg meg bort i Grønnegata. Ved Næringslivets Hus stopper jeg opp. Klik, klikk og to nye motiver er festet for framtiden. Bardus og biblioteket. Hjerter og kors. Det er nesten så man blir religiøs. Men bare nesten.

6. januar. Her er to like bilder av Tinden. Det til vesnstre er morralyset bak i øst klokka ni på morrakvisten. Det til høyre er på tidlig ettermiddag klokka halv tre. "Sola" kaster sitt rosa skjær inn fra sør. Pussig hva lys gjør med en - både mennsker og fjell.

7. januar. På årets kaldeste dag tenker jeg at stedet å besøke må være Sommarøy. Frostrøyken sklir lydløst over havet der ute i havgapet. Hvalene beiter over alt, og fiskebåtene har allerede vært ute og jobbet i flere timer. Jeg rakk bare til brua over til Sommarøy før telefonen ringte. Tilbud om helikoptertur sier man ike nei til. Jeg tok fatt på veien tilbake til byen.

7. januar. Klokka har blitt to, og vi er ferdig med flyturen på yttersia av Tromsø. Turen har jeg omtalt i et tidligere blogginnlegg, så jeg skal ikke si så mye mer om den. Gullforgylt sund og hurtigruten som kommer sklidene inn fra sør. Er det rart at man er nyforelsket i denne byen etter over 50 år som bygutt? Jeg svarer sjøl: NEI!

8. januar. Det er fredag og klart for årets første fest sammen med guttegjengen. dette bildet har selvsagt ikke noe her å gjøre, men jeg tar det med like vel. Terje "Lefthand" Johnsen driver og tukler med microbryggeri i kjelleren. Han dukker stadig vekk opp med nye sorter når gutta møtes. Så også denne gangen. Forskjellen fra tidligere er den nye etiketten. Man har ikke før landet før man har fått sitt "eget" øl. "Vinterlys Rug Ipa" må vite. Det smakte nesten like godt som selve flyturen.

12. januar. Litt etter klokka ni på kvelden spenner jeg på meg trugene oppe ved Skihytta. Nordlyset strekker seg ut over den gamle hytta oppe på toppen over Mortensnes. Her har man drukket mang en søndagskopp med kakao i ung alder. Denne kvelden var det stengt og folketomt ved hytta, men med aurora borealis på besøk er det helt greit med folketom stillhet midt i byen.

12. januar. Klokka har blitt halv ti på kvelden når jeg ankommer hoppbakken i Grønnåsen. Grønnåsen. Grønt nordlys. Passer fint, synes jeg.

12. januar. På vei hjem fra trugevandringen min møter jeg på disse to svenskene i skogen ved Ekrehagen. Bærbar badstue. Jeg trodde knapt mine egne øyne, men gutta rigget opp telt med ovn og pipe, og inn i varmen bar det. Hærlig, het oppfinnelse, men hele historien finner du i et eget blogginnlegg.

13. januar. På nytt får jeg tilbud om å bli med opp i lufta med helikopter. Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort som fortjener slikt, men ydmykt og happy takker jeg selvsagt ja til tilbudet. Inn Tromsdalen. Opp til toppen av Tromsdalstiden. Over og rundt tinden. Utover til Fjellheisen og tilbake til start nede ved TUIL Arena. Lyset var helt fantastisk - igjen. Hærregud kor fint vi har det i nord i mørket.

13. januar. På vei hjem fra helikopterløftet opp over Tromsdalstinden tar jeg meg tid til et lite stopp ved den gamle fergekaia i Tromsdalen. Der er det en koloni med skarv som holder hus. Skarv i solnedgang er selvsagt en klisjé, men kliséer skal man ikke kimse av.

14. januar. Iskald torsdag. Jeg tar meg en runde for å finne byens kaldeste sted. Det ble kirkegården i Tromsdalen som stakk av med den iskalde prisen med sine 13,5 blåe grader. På Langnessiden av Tromsøya var det mildere. Minus syv grader. Selv lyset ute i Ersfjorden var varmere denne ettermiddagen.

14. januar. Ishavskatedralen nyter det eggegule lyset i sør mens den passer på brua og byen, men tempen var bare 11 minus nord for fyllinga i Tromsdalen denne formiddagen.

17. januar. For 26. gang er det filmfestival i Tromsø. Lerretet på Stortorget midt i Tromsø er på plass, og Margreth Olin har vist fram sin "Mannen fra Snåsa" til stående applaus inne på kinoen i Rådhuset. Utekinoen til TIFF skal få kjørt seg i løpet av uka med skole- og barnehagebarn. Og en og annen voksenfilm.

17. januar. Tromsø Alpinsenter i Kroken har fått en ny giv, og jeg roper hurra. Jeg leste her om dagen at det å kjøre slalom er den beste treningen du kan gjøre for å bygge/forebygge med de livene vi lever. Glem vektene i helsestudio, løping med fjærlette sko, sykling i kondomdress eller langrenn i ennå mer kroppsnær dress. I alpinbakken får du brukt hele kroppen, og særlig de delene av kroppen vi trenger for å sitte på kontoret og for å leve våre vanlige liv. Uansett: det er en ny giv i slalombakken der borte. De hjelper deg med heisen. De prepper bakken. De har "gode hjelpere" som er tilstede rundt om i løypene. Og de prøver å passe på at de ufornuftige som ønsker å kjøre i Djevelberget eller ned mot Lunheim ikke gjør nettopp det. Det eneste som irriterer er at selv om du tenker å være der noen timer så MÅ du kjøpe heldagskort eller enkeltturer. Her bør de komme opp med f.eks. et halvdagskort også.

18. januar. Lyset fra sør stiger dag for dag. Solbolledeigen klargjøres. Barnehagene planlegger sine utflukter. Soldagen nærmer seg.

19. januar. Et skritt nærmer soldag i Tromsø. Sola lurer like under fjellkanten der sør med en ring av selvtillit.

20. januar. Dagen før sola skal vise sitt sanne ansikt kaster hun sine stråler på Blåmann på Kvaløya og på fjellene mot nord på Ringvassøya. Til og med månen får sitt.

21. januar. SOLDAGEN! Mens mange tok turen til sydspissen for et glimt av sola, tok jeg turen over til Kvaløysletta. Øverst oppe i Eineveien snek jeg ut mellom to hus og hadde fin oversikt over Kvaløysletta, Sandnessundbrua, øya og Tinden. Og i sør dukket den opp over kanten. VELKOMMEN!

21. januar. Litt mer soldag på veien tilbake til jobb.

23. januar. Alfheim svømmehall fikk vel et slags dødsstøt som svømmehall her om dagen. Badeland på Templarheimen skal få sin første spade i jorda i april i år. Dermed er det ikke midler til å gjøre den nødvendige oppgraderingen av Alfheim, som har fått lov å stå og forfalle uten nødvendig vedlikehold. Synd at dette signalbygget ikke fikk lov å skinne slik som både bygget og byen fortjener.

23. januar. Sola forærer oss sine stråler i dag igjen. Fangstskuta ved Polaria tar i mot med åpne armer og lukkede vinduer.

27. januar. På denne dagen publiserte jeg et blogginnlegg med en av skandinavias kuleste damer. Lill Lindfors er på vei til Tromsø for å holde konsert under Nordlysfestivalen. Jeg fant fram noen bilder jeg tok av henne i 1992, og motet meg opp for en telefonsamtale med damen. Hun husket bildene. Jeg fikk saken. Hun fikk et blogginnlegg. Og konserten? Jeg trakk ned snittalderen på The Edge, men dama oser profesjonalitet og sjarme den dag i dag - 55 år etter debuten.

29. januar. NM på ski i Tromsø ble en suksess fra ende til annen. Løpere, media og folket hyllet løypene og arrangementet. Selv savnet jeg synligheten til NM i sentrum av Tromsø, men det gjør de sikkert noe med neste gang. Jeg sier neste gang fordi mange tok til ordet for at Tromsø skal bli en av byene som har arrangementet på fast basis. Her har vi nok av både villsnø og natur. På bildet leder Heid Weng an inn på oppløpet under sprintsemifinalenfinalen, og den plassen holdt hun helt til mål. Det samme skjedde i finalen, og Heidi kunne trå opp på det øverste trinnet på pallen.