Selvmordsforsøk på to hjul.

Du er pluss/minus 40 år.

Du har en passe dyr sykkel og passe nye allværsklær.

Du opphever høyreregelen og speeder på gjennom uoversiktlige kryss.

Du har en lang langfinger som du bruker villig vekk - selv når du bryter trafikkreglene.

(Bildene i denne lille saken er IKKE av omtalte situasjon. Tvert i mot er dette eksemplariske utgaver av vintersyklister!)

På glatt føre er det ikke alltid like enkelt å få gitt tegn om hvor du skal med armene. Da bruker man det man måtte ha tilgjengelig. Hærlig løsning!

 

Jeg bor et stykke oppe i bakkene over sentrum av Tromsø. På vei til jobben kjører jeg som oftest ned Røstbakken. Av og til havner jeg bak en syklende mann som sikkert også har litt knapt med tid for å rekke jobben. Det var akkurat det jeg gjorde en av de dagene vi hadde et snev av vinterveier.

Vi kommer ned bakken på vår lille rekke. Du foran og jeg bak. Nederst, der Røstbakken flater litt som overgangen i en hoppbakke, får vi vikeplikt for de som kommer sørfra på Mellomveien. Helt vanlig høyreregel. Du bryr deg ikke nevneverdig om akkurat den regelen og dundrer videre. Det er mulig du har et fantastisk sidesyn, for hodet rører ikke på seg. I alle fall ikke mot høyre. Det går heldigvis bra denne gangen.

Noen meter lenger ned. Ny venstresving. Det er saktere fart og klart for en kjapp venstrearm. Eksemplarisk oppførsel!

50 meter lenger ned i bakken nærmer vi oss et nytt kryss. Her står det gode, gamle Laureng-bygget halvveis ut i gata. Det gir null sikt ned Jens Olsens gate. Du vet den som går rett ned til Strandveien. I dette krysset har du forkjørsrett når du kommer nedenfra. Vi som kommer fra oven og skal rett fram må vike for de som kommer fra høyre. Du vet ikke om det er noen å vike for før du stikker nesen rundt hushjørnet og ser nedover bakken. Her er det du kommer – fortsatt i mellom 30 og 40 km/t.

Her er krysset på Mellomveien jeg særlig snakker om. Oversikten er liten, og farten var stor.

Du dundrer rett fram over krysset og rett nord mot byen. Det samme skjer i krysset ved Strimmelen og de to neste kryssene. Når du legger han rett fram mot enveiskjøringa den siste lille hundremeteren fram til Strandskillet må jeg svinge ned. Du får være glad det ikke kom noen som deg i kryssene. Hvis du fortsetter slik er det ikke sikkert du får syklet deg gjennom mørketiden.

Vintersyklist helt nord på Mellomveien.

Som veldig gammel klubbmester i Tromsø Sykkelklubb har jeg rullet mine mil på et sykkelsete. I tillegg har jeg nettopp kjøpt meg en liten motorsykkel. Det jeg prøver å si er at man sitter rimelig ubeskyttet på disse tohjulingene. Dundrer du inn i en bil i 30-40 km/t på sykkel er jeg redd verken sykkeldrakten eller hjelmen er til mye hjelp annet enn å putte alle delene opp i.

 

Så en pekefinger til oss alle.

Også til dere som er så flinke å vise fingeren.

Både syklister og bilister.

Slutt å vise fingeren.

Vis hensyn!

 

Eksemplarisk forsering av Langnesveien på toppen ved Prestvannet. Nå er det lov å sykle over fotgjengerovergangen også, men da er det sykkelen som har vikeplikt.
 
 
VEITRAFIKKLOVEN SIER OM VIKEPLIKT:
§ 7.Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres.

Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre.

Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

Del med dine venner