Tren gratis i Tromsø

Du har vel tatt turen for å se hvordan nye Charlottenlund i Tromsø har blitt? Om ikke er det på høy tid. Du kan se flere bilder av området her.

Her ligger det til rette for at du skal kunne gjennomføre en rekke aktiviteter. Det er et nydelig område hvor du kan trene i frisk luft og ikke minst; det er gratis. Derfor tar jeg turen innom jevnlig.

Har du litt lyst å prøve deg, men usikker hvordan du kan gjennomføre en treningsøkt der? Da håper jeg at jeg at du leser videre og at vi ses neste gang jeg henger i stengene i "Tufteparken". Øvelsene kan gjennomføres av de aller fleste, er morsom og man kan gjerne være flere sammen. Kombinerer man øvelsene, får man en hel økt - som er allsidig og gøy.

Løp

Gå, jogg eller løp på den nylagte løpebanen. Finn ditt tempo, øk gjerne lengde og intensitet etterhvert

Utstyr

Jeg bruker Tufteparken som du finner på området. I tillegg er det laget vekter i tre - disse kan brukes for å variere økten enda mer, samt øke belastningen.    

Markløft

En god baseøvelse som involverer omtrent alle musklene i kroppen. Her viser jeg start og sluttposisjon

  

Den kan også gjøres med lettere vekter

  

Skulderpress

Du løfter fra øverst av brystkassen og over hodet som illustrert

   

kan også gjøres med en arm for større belastning om man ønsker det

     

Gående utfall

Stå enten på stedet og gjennomfør øvelsen som jeg viser dere, eller gå steg fremover med utfall. En god øvelser for bena.

 

Bøy og press

En øvelse som involverer og aktiverer mange muskler og får opp pulsen   

 

Benkpress

Kan gjennomføres som illustrert. Finn en vekt som passer deg og gjennomfør med rolige og kontrollerte bevegelse

  

Armhevinger

Kan gjennomføres litt mer utradisjonelt. Gjør man øvelsen som vist her blir den betydelig tyngere og man får lengre arbeidsbane.

         

Lek

 

Prøv deg frem: Hopp, hink, lek, balanser - ha det morsomt og gøy! Gi deg selv en utfording og test ulike øvelser. 

  

Økten

Jeg kjører sjeldent en helt lik økt. Men denne dagen løp jeg til oppvarming. Deretter kjørte jeg øvelsene i rekkefølgen dere ser over. Jeg har 3 runder på hver øvelse med omtrent 8-12 repetisjoner. Anbefales at du tar økten sammen med noen, det blir mye morsommere da! Start på ditt nivå og prøv deg frem. Er du usikker prøver du øvelsene og blir kjent med hvordan kroppen din responderer. Ikke legg lista for høyt første gang!

Hva er din favorittøvelse? 

God trening!

 

 

 

Del med dine venner