Du har sikkert hørt at trening er morsomt, men…

…kanskje erfart at det ikke alltid er tilfelle?

Er du av de som føler en slags plikt til å trene?

Får du dårlig samvittighet fordi du ikke rekker trening?

Kjenner du at lysten til å ligge på sofaen er større en lysten til å stampe seg opp fjellsiden eller krøke seg på treningsstudioet? Er du av de som sier at du var godt trent i 20 årene, men nå er passert 40 år? Har du lyst å gjenoppta treningen, men er usikker på hvordan du burde starte?

Fortvil ikke – jeg kan nesten garantere at du ikke er alene. Det går ikke en dag uten at jeg åpner avisen, sjekker nettaviser eller ser treningsblader i butikkhyllene. Tipsene er mange, vaskebrettet skal komme fort og bicepsene skal bli store. Er det sommerkroppen, høstkroppen, pappakroppen eller mammakroppen som gjelder nå?  Idealene er mange og samtidig som tipsene hagler, ønsker jeg å tone det hele litt ned.

Min erfaring er at det ikke alltid er morsomt å trene. Men jeg angrer aldri etterpå. Treningsgleden og endorfinene blir blandet sammen til en herlig følelse som jeg ikke vil være foruten. Den gode følelsen av å være sliten. En velfortjent lang dusj og et godt balansert måltid etterpå gjør susen for min del.

Tålmodighet – ville vært mitt tips til meg selv da jeg begynte å trene. Treningsgleden er stor, men omfanget av denne gleden varierer like mye som været i nord. Uansett gjennomfører jeg øktene jevnt og trutt, år etter år.

Ønsker du komme i gang med trening, legger jeg ved noen enkle råd som jeg selv har erfart kan fungere:

1. Bare gjør det

Hvorfor vil du trene? Vil du bedre helsen din, vil du ned i vekt? Uansett grunn eller motivasjon, ta på deg et par sko og kom i gang. Gå deg en tur i lysløypa, gå langs veien eller gå i terrenget. Når gjorde du dette sist? Når du trener, bruker du tid på deg selv – det er nettopp din helse som blir bedre.

2. Start, men tenk

Den første økten gikk greit? Du klarte det, sier du til deg selv. Flott! Nå skal det trenes. Du ønsker ta igjen alle øktene du allerede har hoppet over. Ikke gjør det. Lag en plan. Hvor mange økter klarer du å gjennomføre i uken? Tre kan være realistisk. Hold deg til tre da. Ikke gjennomfør seks økter første uken fordi det var morsomt. Vær tålmodig, holder du på en stund blir det kanskje en livsstilsendring. Du øker ikke oksygenopptaket eller muskelmasse på en økt, det tar tid.

3. Det var tungt, men gøy

Oppleves økten som både tung og gøy, kan du ha kommet så langt at du mestrer å øke intensiteten samtidig som kvaliteten bevares. Ikke start for hardt. Løp i 10 minutter om du ikke har løpt på noen år. Så øker du gradvis derfra. Neste økt løper du i elleve minutter. Det kan oppleves umotiverende om du forteller deg hver økt at du skal løpe en time, også må du gi deg etter 20 minutter.

4. Definer hva du vil

Er du en toppidrettsutøver eller er du en som nettopp skal starte med trening? Vær realistisk. Ikke tren som en toppidrettsutøver selv om motivasjonen er der. Igjen – vær tålmodig, realistisk og tenk langsiktig.

5. Utforsk

Lek, prøv deg frem. Ikke vær redd for å dumme deg ut. Ikke vær redd for å feile. Husker du alt det morsomme du prøvde i gymmen? Det er ikke for sent å ta det opp igjen.

 

Husk at uansett hvilke tips eller råd du får, så er den treningen du faktisk gjennomfører den viktigste treningen. Finn din egen balanse mellom aktivitet og hvile – som fungerer. Det kan ta litt tid, men etter hvert kommer treningsgleden, motivasjonen og gode opplevelser.

Hva motiverer deg og har du noen tanker eller erfaringer du ønsker å dele?

Hyl ut i kommentarfeltet! God trening!

 

 

 

Del med dine venner